Vacature Consulent Geldzaken

Consulent Geldzaken in s-Gravenhage

Consulent Geldzaken

Denk jij graag mee met de Haagse burger, krijg jij energie van gevarieerd en uitdagend werk en heb jij financieel inzicht en overzicht?

Wat ga je doen?

Je start met een interne opleiding van drie maanden, waarbij wij jou alle inhoudelijke kennis van deze functie bijbrengen. Ook is er tijd om met een consulent mee te lopen op een locatie. Als consulent geldzaken bied je ondersteuning aan de burger, waarbij je zoveel mogelijk aansluit bij de mate van zelfredzaamheid van de burger. Na het opleidingstraject ga je aan de slag op een externe locatie, bijvoorbeeld een servicepunt, gezondheidscentrum of buurthuis, waarbij je in contact bent met de burger en volop de ruimte krijgt om je eigen netwerk op te bouwen, met als doel om de samenwerking binnen de stad uit te breiden.


In een intakegesprek breng je de hulpvraag van de Haagse burger in kaart. Je maakt een overzicht van de inkomsten en uitgaven om hiaten in beeld te brengen en, waar mogelijk, het besteedbaar inkomen te vergroten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het corrigeren van toeslagen, het berekenen van een primair inkomen of het aanvragen van fondsen of de voedselbank. Daar waar nodig coach je de Haagse burger op zijn of haar uitgavenpatroon en adviseer je om, waar mogelijk, het inkomen te vergroten. Jouw werk als consulent geldzaken is divers. Het treffen van een betalingsregeling met schuldeisers, een fonds aanvragen, overleggen met collega's van andere afdelingen, en beoordeel je of de Haagse burger problematische schulden heeft, waarbij een schuldregelingstraject nodig is. In dat geval zorg jij voor een overdracht naar een klantbegeleider schuldhulpverlening. Is er bij een specifieke casus een partnerorganisatie nodig voor het vinden van een duurzame oplossing voor de financiële problemen van de Haagse burger? Dan zorg jij voor een warme overdracht. Jij vindt het daarom ook leuk om te netwerken en dit gaat jou goed af. In jouw rol als consulent geldzaken draag je tevens zorg voor een AVG-proof rapportage.


Het is bij alle gesprekken met de burger van belang om "breed" te kunnen kijken. Dat wil zeggen dat je kijkt of de burger aanspraak kan maken op voorzieningen die de gemeente Den Haag te bieden heeft, en ook wat er vanuit het zorg- en welzijnsveld en andere organisaties in de stad nodig is. Je inventariseert daarom ook problemen op andere leefgebieden om de burger een goed advies te kunnen geven en/of door te verwijzen. Voor alle consulenten geldt dat zij goede relaties met andere afdelingen binnen de gemeente en organisaties in de stad onderhouden, knelpunten signaleren en meedenken in oplossingen.


Wat vragen wij?

  • Je hebt een hbo-werk- en -denkniveau, bij voorkeur een diploma in de richting van sociaal-juridische dienstverlening.
  • Je hebt relevante werkervaring, kennis van toeslagen, belastingen en berekeningen van beslagvrije voet of je weet je dit snel eigen te maken.
  • Je bent flexibel in werktijden; af en toe werken in de avonden en weekenden is geen probleem voor jou.
  • Je beschikt over goede mondelinge & schriftelijke vaardigheden.
  • Je kunt goed luisteren, inleven en bent klantgericht.
  • Je vindt het leuk om voorlichtingsavonden te organiseren en voorlichting te geven.
  • Je bent nieuwsgierig naar achtergronden van problemen (probleemanalyse), maar hebt ook een goed cijfermatig inzicht.
  • Je bent van nature leergierig en je wilt je kennis verbreden op financieel en psychosociaal vlak.
  • Je neemt graag initiatief, bent goed in verbinden (netwerkvaardigheid en samenwerken) en vraagt door op de hulpvraag van de klant.
  • Je beschikt over deskundigheid op de inhoud, je bent creatief in oplossingen en je staat stevig in je schoenen.
  • Je hebt kennis van de systemen Digidos/Hermes en HAS of kan je dit snel eigen maken.

Wat bieden wij?

  • een 32- tot 36-urige werkweek met een salaris van minimaal €3.317,- en maximaal €4.752,- bruto per maand (schaal 9). Afhankelijk van je ervaring kom je mogelijk eerst in een aanloopschaal;
  • ruimte om compensatieverlof op te bouwen;
  • diverse opleidings- en ontwikkelmogelijkheden;
  • een individueel keuzebudget (IKB) ter waarde van 17,05% boven op je salaris, dat je naar keuze kunt inzetten voor bijvoorbeeld extra verlof of salaris;
  • de ruimte om jouw optimale werk- en privébalans te vinden: je krijgt diverse voorzieningen (o.a. laptop en telefoon) en de mogelijkheid je werk daar te doen waar het op dat moment het beste past;
  • en nog veel meer. Bekijk onze overige arbeidsvoorwaarden .

Wie zijn wij?

Je komt in dienst bij de dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheidsprojecten (SZW) van de gemeente Den Haag. De medewerkers van de dienst SZW helpen Haagse burgers om de regie over hun leven te krijgen. Onze missie is: "Stimuleren dat iedereen regie heeft over het eigen leven". Werken voor de dienst SZW is 'werken vanuit de bedoeling'. Dit betekent dat de Haagse burger centraal staat in de dienstverlening en niet de systemen. Medewerkers krijgen de ruimte en het eigenaarschap om duurzame oplossingen te bedenken. Dit vraagt iets van iedereen; leidinggevenden en medewerkers in de uitvoering. Samen doen we wat nodig is.

Voor meer informatie over de functie kun je contact opnemen met John van Heijningen, hoofd consulent geldzaken, op telefoonnummer .


De gemeente Den Haag wil een werkgever zijn waar het prettig werken is.

Functie:consulent
Startdatum:03-01-2024
Ervaring:Ervaren
Educatielevel:HBO
Contracttype:Vast
Salaris:3317 – 4752
Uren per week:1 – 40

Heb je interesse in deze vacature en wil je graag op deze functie solliciteren? Neem dan contact op met Unknown via Unknown of Unknown. Of bezoek hun website Unknown.

Deel de vacature:

Redactie Den Haagkrant

Leuk dat je een van de recent geplaatste vacatures hebt geopend via de den-haagkrant. Hopelijk vind je een baan die bij je past en waar je gelukkig van wordt!

  1. Consulent Geldzaken Werken voor Den Haag 03-01-2024

Bekijk ook andere vacatures