Vacature Energiecoördinator Dienst

Energiecoördinator Dienst in s-Gravenhage

Energiecoördinator Dienst Stadsbeheer

Wil je bijdragen aan het energiemanagement en de duurzaamheidsdoelen van Den Haag? Maak het verschil voor een klimaatneutrale stad in 2030!

Als energiecoördinator van de dienst Stadsbeheer help je mee om de ambities van de stad van morgen waar te maken. Diverse projecten en programma's op het gebied van verduurzaming, energiebesparing en de energietransitie zijn in volle gang en ook hoognodig, want de ambities zijn hooggespannen. De gascrisis werkt daarbij als een katalysator en geeft ons des te meer reden om zo snel mogelijk te besparen en van het gas af te gaan, teneinde onze ecologische voetafdruk te verminderen en onafhankelijk te worden van fossiele brandstoffen.

Projecten op het gebied van duurzaamheid en de energietransitie spelen volop binnen de gemeente. Om een bijdrage te kunnen leveren aan de duurzaamheidsdoelstellingen van de stad, vervangen we bijvoorbeeld de straatverlichting door duurzame ledverlichting. Daarnaast zetten we volop in op de toepassing van telemetrie voor het openbare verlichtingsareaal. In onze panden kijken we hoe we energie kunnen besparen door te isoleren, energie kunnen opwekken door middel van het plaatsen van zonnepanelen, en van het gas af kunnen door het plaatsen van warmtepompinstallaties. Verder zijn we druk bezig om de transitie naar elektrisch vervoer te faciliteren. Voor dit doel rolt de gemeente een dekkend laadnetwerk uit over de gehele stad, waar inwoners en bezoekers gebruik van kunnen maken. Voor de schepen in de haven van Scheveningen leggen we walstroomvoorzieningen aan, zodat zij hun generatoren tijdens het verblijf in de haven kunnen uitschakelen.

Als energiecoördinator van de dienst Stadsbeheer ben jij degene die zorgt dat we in control zijn met ons energiemanagement. Je doet voorstellen die bijdragen aan de duurzaamheidsdoelstellingen en draagt zorg voor de implementatie en de uitvoering ervan.

Lijkt het jou interessant om als energiecoördinator, samen met de collega's van de gemeente, onze leveranciers en onze aannemers, een bijdrage te leveren aan een duurzame en toekomstbestendige stad? Wil je daarnaast je kennis en je vaardigheden optimaal inzetten en doorontwikkelen in deze dynamische werkomgeving? Lees dan gauw verder en misschien word jij onze nieuwe collega!

Wat ga je doen?

Je beheert en rapporteert over het energieverbruik van de verschillende assets in de openbare ruimte en de panden van de dienst Stadsbeheer, met als doel om mogelijkheden te identificeren om energie-efficiëntie te verbeteren. Je gaat in gesprek met de verschillende asset- en gebouwbeheerders over je bevindingen en je doet voorstellen om het energieverbruik te verminderen en te verduurzamen. Samen met de collega's ontwikkel en implementeer je duurzaamheidsstrategieën om de dienst groener te maken. De collega-energiecoördinatoren van de andere diensten zijn je klankbord en sparringpartners over de inhoud van het werk.

Of het nou gaat over het isoleren van gebouwen, het verduurzamen van de openbare verlichting, het plaatsen van warmtepompen of de aanleg van zonnepanelen, niets is voor jou te gek.

Ook ben je vanzelfsprekend op de hoogte van alle ins en outs op het gebied van wet- en regelgeving binnen je vakgebied en je zorgt ervoor dat we hieraan voldoen. Je speelt een cruciale rol bij het bevorderen van energiebewustzijn en maakt mensen bewust van de mogelijkheden en kansen om energie te besparen en te verduurzamen, met als doel om de ecologische voetafdruk van de dienst te verminderen. Je denkt proactief mee over de invulling van (exploitatie)contracten, waarbij de inkoop of de verkoop van energie een rol speelt, en sluit aan bij gesprekken met stakeholders van binnen en buiten de gemeente. Jij maakt en controleert businesscaseberekeningen, levert input voor de financiële prognose van de verschillende bedrijfsonderdelen en controleert de financiële afwikkeling van de energierekeningen.

Wat vragen wij?

Je bent een initiatiefrijke collega met ervaring op het gebied van energiemanagement. Uit je motivatie blijkt je ervaring en je affiniteit met het vakgebied. Je beschikt over uitstekende analytische vaardigheden en het vermogen om energiegegevens te interpreteren. Je hebt kennis over relevante energiewet- en -regelgeving. Je deelt advies en kennis met uitmuntende communicatieve vaardigheden, en je weet anderen te inspireren en in beweging te brengen.


Verder beschik je over:

  • hbo-werk- en -denkniveau, aangevuld met een opleiding op het gebied van energiemanagement;
  • het vermogen om snel nieuwe systemen te begrijpen en te beheersen. Ervaring met relevante softwareapplicaties en dashboards is een pre;
  • je bent een aanpakker en beschikt over een bovengemiddelde affiniteit met het onderwerp.

Wat bieden wij?

Een professionele werkomgeving, waar jij je werk met plezier kunt doen, waar geen dag hetzelfde is en er voldoende uitdagingen zijn. Je krijgt een uitdagende en verantwoordelijke functie, waarin je tastbare impact hebt op onze ecologische voetafdruk. Verder bieden we je een warm welkom in ons team, dat met nauwe samenwerking in een uniek en dynamisch werkveld aan een grote opgave werkt. Het team en de afdeling zijn door groei en verandering op het gebied van beheer en professioneel assetmanagement in beweging, waardoor er volop kansen zijn om jezelf te ontwikkelen en een onmisbare bijdrage te leveren aan de duurzaamheidsdoelstellingen van de gemeente Den Haag. Daarnaast krijg je veel eigen verantwoordelijkheid en vrijheid, maar je hebt ook altijd collega's met veel expertise om mee te sparren.


Ook bieden wij:

  • een 32- tot 36-urige werkweek met een salaris van minimaal € 3.396 en maximaal €5.009,- bruto per maand (schaal 10), op basis van een volledige (36-urige) werkweek. Daarnaast behoort een arbeidsmarkttoelage van maximaal 10% tot de mogelijkheden;
  • de ruimte om jouw optimale werk- en privébalans te vinden: je krijgt diverse voorzieningen (o.a. laptop en telefoon) en de mogelijkheid je werk daar te doen waar het op dat moment het beste past;
  • opname in het ABP-pensioenfonds en een maandelijkse bijdrage aan de ziektekostenverzekering;
  • 187,2 uur regulier verlof bij een volledig dienstverband van 36 uur;
  • diverse andere vormen van verlof, zoals compensatieverlof, ouderschapsverlof en zorgverlof;
  • diverse opleidings- en ontwikkelmogelijkheden;
  • een individueel keuzebudget (IKB) ter waarde van 17,05% boven op je salaris, dat je naar keuze kunt inzetten voor bijvoorbeeld extra verlof of salaris;
  • en nog veel meer. Bekijk onze overige arbeidsvoorwaarden .

Wie zijn wij?

De afdeling Openbare Verlichting en Laadinfra valt onder het bedrijfsonderdeel Stedelijk Beheer van de Dienst Stadsbeheer. Stedelijk Beheer is verantwoordelijk voor het technisch beheer in de stad. Denk aan het duurzaam beheren, onderhouden en vervangen van de riool-, weg- en waterinfrastructuur. Het gaat hierbij om riolering, wegen, bodem, bruggen, tunnels, viaducten, kademuren, vaarwegen, laadinfrastructuur, openbare verlichting, fonteinen en pollers. Daarnaast zorgt Stedelijk Beheer voor het veilig gebruik van de Scheveningse haven, houdt zij toezicht op het nautisch verkeer en verzorgt zij de bediening/bewaking van tunnels en bruggen (op afstand).


Stedelijk Beheer heeft een brede beheerverantwoordelijkheid voor objecten en voorzieningen in de openbare ruimte van Den Haag. Met verstand van zaken, met het oog op de gewenste effecten in de stad, maar vooral ook in goede wisselwerking met collega-bedrijfsonderdelen en met inwoners van de stad, werken we samen aan de beleidsdoelstellingen.


Stedelijk Beheer bestaat uit vijf afdelingen:

  • Riolering, Wegen en Bodem
  • Water, Constructies en Installaties
  • Openbare Verlichting en Laadinfra
  • Havenbedrijf en Bediencentrale
  • Advies en Ondersteuning

De afdeling Openbare Verlichting & Laadinfra bestaat uit ca. 20 mensen, verdeeld over 2 teams. Team laadinfra bestaat uit ca. 7 mensen, die zich specifiek bezighouden met de aanleg, het beheer & onderhoud van laadinfrastructuur. Team Openbare Verlichting bestaat uit ca. 13 mensen, die zich specifiek bezighouden met de aanleg, het beheer & onderhoud van de openbare verlichting.

Help jij mee om onze ambities op het gebied van duurzame laadinfra en slimme ledverlichting te realiseren? Solliciteer dan gauw. Wij maken graag kennis met je!


Wil je eerst meer weten over de inhoud van de functie of over onze dienstverlening? Neem dan contact op met René Oomkes, en Laadinfra, via of


De gemeente Den Haag wil een werkgever zijn waar het prettig werken is. Waar het veilig is en waar ruimte is om vrijmoedig te spreken. Waar er ruimte is voor verschillende mensen, meningen en perspectieven. Den Haag, onze mooie stad achter de duinen, heeft medewerkers nodig die zich willen inzetten voor het welzijn en de leefbaarheid van al onze burgers. Wees welkom om te solliciteren als jij je daarvoor wilt inzetten. Zo zijn we Samen Haags.

Extra informatie

Wacht niet met solliciteren tot de sluitingsdatum. Gedurende de publicatie plannen wij al gesprekken in. Het opvragen van referenties en een assessment kan een onderdeel zijn van de selectieprocedure. Het aanvragen van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) is bij externe sollicitanten een onderdeel van de selectieprocedure.

Functie:energiecoördinator dienst
Startdatum:22-11-2023
Ervaring:Ervaren
Educatielevel:HBO
Contracttype:Vast
Salaris:3396 – 5009
Uren per week:1 – 40

Heb je interesse in deze vacature en wil je graag op deze functie solliciteren? Neem dan contact op met Unknown via Unknown of Unknown. Of bezoek hun website Unknown.

Deel de vacature:

Redactie Den Haagkrant

Leuk dat je een van de recent geplaatste vacatures hebt geopend via de den-haagkrant. Hopelijk vind je een baan die bij je past en waar je gelukkig van wordt!

  1. Energiecoördinator Dienst Werken voor Den Haag 22-11-2023

Bekijk ook andere vacatures