Klantbegeleider Financiële Hulpverlening
Als regiehouder in financiële hulpverleningstrajecten ben jij in deze rol bezig met gedrag!
Financiële hulpverlening is een vak in beweging en ontwikkeling. Ontwikkelingen die vragen om een voortvarende en vernieuwende aanpak. Wij bieden burgers ondersteuning bij het oplossen van financiële problemen. Ga jij binnenkort vanuit een positieve, actieve en flexibele houding met ons deze uitdaging aan? Lijkt het jou leuk om te werken in een dynamische en innovatieve werkomgeving terwijl je mensen coacht om schuldenzorgenvrij te worden? Lees dan verder.
Wat ga je doen?
Als klantbegeleider heb je een regisseursfunctie. Jouw doel is om de klant 'schuldenzorgenvrij' te maken. Je weet snel de situatie van de klant helder in beeld te krijgen. Vanuit een mensgerichte benadering en het bieden van passende dienstverlening stuur jij op gedragsverandering. In de begeleiding van jouw klant kijk je verder dan de standaardprocedures en benader je de casus volgens de werkfilosofie van SZW (Sociale Zaken en Werkgelegenheidsprojecten): 'de bedoeling'. Hierin weet je de juiste balans te bewaren tussen de behoefte van de klant en de vastgestelde wettelijke kaders en regelgeving. Vanzelfsprekend komen hier efficiënte administratieve kwaliteiten bij kijken.
Je bent je bewust van de problemen die kunnen spelen op de andere leefgebieden van de klant en hebt oog voor stress-sensitiviteit door de ontstane situatie. Je bent in staat proactief een intern netwerk op te bouwen en weet dit in te zetten voor het aanpakken van de problemen voor de klant. Je beheert je eigen caseload en zorgt voor een goede verhouding tussen coördinerende, uitvoerende en administratieve taken. Je verzamelt en beheert de benodigde gegevens, zorgt voor heldere rapportages en een warme overdracht aan specialisten. Ook maakt het voeren van motivatie-, controle- en confrontatiegesprekken onderdeel uit van je functie.
Voorop staat continuïteit bieden aan de klant en ons flexibel opstellen. Wij zorgen voor één contactpersoon die tijdens het gehele traject aangehaakt blijft. Dit doen we ook door bijvoorbeeld keuze te bieden uit verschillende, gewenste communicatievormen (face-to-face, telefonisch, per mail of WhatsApp). Denk ook aan het bieden van bijscholing, workshops en inzetten van passende gesprekstechnieken tijdens de communicatie met de klant. Zo motiveren en helpen we de klant om te focussen op het realiseren van de gestelde doelen. Je speelt tijdens dit proces een grote rol bij het leggen van verbinding tussen jouw klanten en de aanwezige interne en externe specialisten. Je initieert een vervolgtraject wanneer er een gezonde stabiele financiële situatie is teruggekeerd. Onze oplossingen zijn namelijk duurzaam. De klant schuldenzorgenvrij krijgen en houden: dat is je doel!
Je opereert zelfstandig, neemt initiatief en levert een inbreng bij het verbeteren van werkprocessen en handelwijzen. Pakt verantwoordelijkheden en durft 'out of the box' te denken aan oplossingen. Daarnaast ben je flexibel en in staat snel te reageren op toekomstige veranderingen in ons takenpakket.
Wat vragen wij?
Wij zijn op zoek naar professionals die klantgericht en zelfstandig te werk gaan, goed kunnen samenwerken en beschikken over inlevingsvermogen. Je hebt minimaal hbo werk- en denkniveau. Jouw inzet kenmerkt zich door een verbindende en coachende stijl. Verder is het belangrijk dat je analytisch denkt en een vraag goed kunt verhelderen. Vanzelfsprekend kun je goed plannen en organiseren, omgaan met deadlines en beschik je over uitstekende mondelinge en schriftelijke communicatieve vaardigheden. Je volgt nieuwe tendensen binnen het vakgebied, signaleert knelpunten en werkt actief mee aan ontwikkelingen binnen de afdeling. Wij zoeken ambitieuze, initiatiefrijke professionals.
Ervaring binnen schuldhulpverlening of financiële dienstverlening is een pré maar zeker geen must. Het is belangrijker dat jij over coachende vaardigheden beschikt en dienstverlening biedt op een manier die past bij de klant die tegenover je zit. Je staat stevig in je schoenen en beschikt over een goede dosis mensenkennis. Je weet zaken te relativeren en vindt het leuk om een positieve en fijne band op te bouwen met jouw klanten en het team. Dit is onder andere belangrijk bij de rolafbakening en het kunnen inschatten en begeleiden van gedragsverandering bij klant.
Wat bieden wij?
Wie zijn wij?
De dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) heeft ongeveer 4.000 medewerkers (inclusief doelgroep collega's) in dienst en is verantwoordelijk voor de uitvoering van de Participatiewet (o.a. verstrekking bijstandsuitkeringen), Wet sociale werkvoorziening, Wet Inburgering, schuldhulpverlening en het gemeentelijk minimabeleid. De dienst SZW bestaat uit de directies Inkomen, Participatie en Voorzieningen (IPV), Den Haag Werkt (DHW) en Dienstverlening & Kwaliteit (D&K). SZW begeleidt burgers naar werk, biedt ondersteuning en voorzieningen om mee te doen in de samenleving en verstrekt financiële bijstand voor mensen met een laag inkomen.
Het domein Financiële Hulpverlening heeft als doel de klant 'schuldenzorgenvrij' te maken. De medewerker weet snel de situatie van de klant helder in beeld te krijgen. Vanuit een mensgerichte benadering en het bieden van passende dienstverlening sturen aan op gedragsverandering en een structurele oplossing. In de begeleiding wordt verder gekeken dan de standaardprocedures en benadert de medewerker de casus volgens de werkfilosofie van SZW: de bedoeling.
Voor informatie over de functie en de sollicitatieprocedure kun je contact opnemen met , , te bereiken op vrijdag tussen 15:00 en 17:00 uur, of met Saskia Beijersbergen, , te bereiken op , op woensdag 15:00 en 17:00 uur.
Extra informatie
Functie: | klantbegeleider financiële hulpverlening |
Startdatum: | 10-11-2023 |
Ervaring: | Ervaren |
Educatielevel: | HBO |
Contracttype: | Vast |
Salaris: | 3167 – 4537 |
Uren per week: | 1 – 40 |
Heb je interesse in deze vacature en wil je graag op deze functie solliciteren? Neem dan contact op met Unknown via Unknown of Unknown. Of bezoek hun website Unknown.
Deel de vacature:
Redactie Den Haagkrant
Leuk dat je een van de recent geplaatste vacatures hebt geopend via de den-haagkrant. Hopelijk vind je een baan die bij je past en waar je gelukkig van wordt!
Altijd op de hoogte van het laatste nieuws in gemeente Den Haag via denhaagkrant.nl.
Vind woningen, vacatures, bekijk 112 meldingen en zie wanneer evenementen plaatsvinden op denhaagkrant.nl.
© denhaagkrant.nl is een merk van Krant.News Regionale nieuws groep.