Vacature Manager Dienstverlening Sociaal Domein

Manager Dienstverlening Sociaal Domein in s-Gravenhage

Manager Dienstverlening Sociaal Domein

Breng burgerdienstverlening naar nieuwe hoogten als Manager Dienstverlening bij Dienst SZW. Doe je mee?

Ben jij een bevlogen leider met een passie voor het verbeteren van de publieke dienstverlening? Heb je ervaring in het omgaan met klachten, de communicatie met burgers en het betrekken van burgers in het verbeteren van de dienstverlening? Dan is dit jouw kans om een essentiële rol te spelen als Manager Dienstverlening binnen de Dienst SZW.

Vanuit de dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheidsprojecten (SZW) worden Haagse burgers ondersteund zodat zij (opnieuw) naar vermogen kunnen meedoen aan de samenleving. Enerzijds door het garanderen van een inkomen (bestaanszekerheid) en anderzijds door het begeleiden naar werk of participatie.4.000 collega's van SZW dragen hier dagelijks aan bij door deze burgers centraal te zetten in de wijze waarop we onze dienstverlening uitvoeren. Een goede laagdrempelige en kwalitatieve dienstverlening en uitvoering is voor deze burgers essentieel.

Wat ga je doen?

Gemeente Den Haag is een dynamische en vooruitstrevende gemeente die zich inzet voor het leveren van hoogwaardige diensten aan haar inwoners. Als Manager Dienstverlening, Kwaliteit en Burgercommunicatie (DKB) krijg je de kans om een significante impact voor burgers van Den Haag te maken. De dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid SZW wil haar dienstverlening continu verbeteren zodat burgers zich gezien, gehoord en geholpen voelen. Je bent verantwoordelijk voor het vormgeven van het verbeteren van dienstverlening, het effectief omgaan met klachten en het bevorderen van burgerparticipatie in onze dienstverlening Je speelt een cruciale rol in het versterken van de band tussen de gemeente en haar burgers.


Je bent gericht op het behalen van onze ambities op zowel SZW- als D&K-niveau. Je geeft richting aan de afdeling op strategisch en tactisch niveau om te komen tot realisatie van doelstellingen. Je werkt samen met verschillende afdelingen. Je bevordert een cultuur van continue verbetering, meet de effecten en ontwikkelt instrumentarium die daarbij helpen.


Je geeft leiding aan drie teams van in totaal 25-30 FTE. Adviseurs dienstverlening zijn de dienstverlening continue aan het verbeteren langs de as van de klantreizen. Op basis van inzicht in de klantbeleving en behoefte van de Haagse burger wordt richting gegeven aan de gewenste klantreizen & processen en worden effecten meetbaar gemaakt. De klachten coördinatoren handelen efficiënt en empathische de klachten af van burgers, waarbij we proactief werken aan oplossingen die zowel de gemeente als de burger ten goede komen. Daarnaast levert het team een belangrijke bijdrage aan ons signaalmanagement binnen D&K. De adviseurs Burgercommunicatie zorgen ervoor dat elke burger in contact met SZW op het juiste moment de communicatie krijgt die nodig is, de communicatie begrijpelijk is en daardoor begrijpt wat hij/zij mag verwachten of moet doen.


Voor deze teams geldt dat er een stevige opdracht ligt voor de komende jaren. Enerzijds betreft dit de verdere vak- en competentieontwikkeling en professionalisering van de teams binnen de directie D&K. Anderzijds betreft het de ondersteuning van de operationele onderdelen van SZW in hun ambitie om meer burgergericht en meer data gedreven te gaan werken. Je stimuleert daarbij samenwerking en verbetering binnen en de teams en met andere teams (coachende en faciliterende manier van leidinggeven).


Concreet betekent dit:

  • Je voert de vastgestelde strategie binnen D&K uit voor eigen terrein uit door aansturing van de activiteiten binnen de eigen afdeling. Hierbij ben je je bewust van de uitdagingen en heb je oog voor wat nodig is om de benodigde veranderingen op effectieve wijze te realiseren;
  • je bevordert een positieve werkomgeving waarbij je inzet op verhogen van de professionaliteit en tevredenheid van de medewerker;
  • je signaleert relevante interne en externe ontwikkelingen ten behoeve van het strategisch en tactisch beleid binnen voor onze dienstverlening;
  • je vertaalt het vastgestelde beleid naar je teams en voert het vastgestelde jaarplan D&K voor het eigen organisatieonderdeel uit door aansturing van de activiteiten. Je stimuleert daarbij samenwerking en verbetering binnen de teams en met andere teams binnen D&K (coachende en faciliterende manier van leidinggeven);
  • je initieert de totstandkoming van het benodigde beleid op het gebied van dienstverlening, klachten en burgercommunicatie en bewaakt de juiste toepassing en integraliteit;
  • als Manager DKB ben jij onderdeel van het MT van de directie Dienstverlening & Kwaliteit (D&K). Je draagt als lid van het managementteam bij aan de ontwikkeling van de strategie van D&K;
  • je bent gesprekspartner van directies en managementteams van de dienst SZW. Zij vertegenwoordigen de operationele afdelingen waar D&K zijn ondersteunende & faciliterende rol vervult;
  • je levert een bijdrage aan de opgaves en bredere doelstellingen van SZW.

Wat vragen wij?

Bij jou staat de Haagse burger voorop en jij bent de ambassadeur van de Haagse burger binnen D&K, SZW en de Gemeente Den Haag. Je bent resultaatgericht en oplossingsgericht, waardoor je de beste resultaten uit je mensen haalt door het werk goed te organiseren, met aandacht voor de mens. Je hebt uitstekende communicatieve vaardigheden en het vermogen om effectieve relaties op te bouwen met belanghebbenden. Je weet wat ervoor nodig is om zowel vanuit de harde als zachte kant anderen in beweging te brengen om zo je ambitie te verwezenlijken. Je snapt de complexiteit en dynamiek van een grote gemeente en weet via goed stakeholdermanagementontwikkelingen in gang te zetten. Jij bent een innovatief denker, ziet kansen en benut deze en bent bereid om verandering te omarmen. Je bent iemand die zich kenmerkt door lef, openheid en zich dus ook uitspreekt, daadkracht toont en staat voor het werk wat wij doen.


Daarnaast beschik je over:

  • Academisch werk- en denkniveau;
  • Leidinggevende werkervaring en het vermogen om een team te inspireren en te leiden;
  • Werkervaring op het vakgebied waardoor je visie en strategie ontwikkelt op dienstverlening en deze kan vertalen binnen je eigen teams;
  • Aantoonbare kennis en ervaring met verandermanagement;
  • Kennis van en/of ervaring met tenminste 3 van onderstaande vakinhoudelijke expertises:

Lean Startup / Six Sigma/Agile/ scrum

De doelgroep laaggeletterden en wat dit betekent voor de communicatie

  • Ontwikkelen van kwaliteitsinstrumenten
  • Kennis en/of affiniteit met de doelgroep en de producten en diensten van het sociale domein is een pre.

Wat bieden wij?

  • een 36-urige werkweek met een salaris van minimaal €5.309,- en maximaal €6.993,- per maand (schaal 13) op basis van een volledige (36-urige) werkweek;
  • een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd voor de duur van 12 maanden. Daarna is er een mogelijkheid tot verlenging of een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd;
  • ruimte om compensatieverlof op te bouwen;
  • diverse opleidings- en ontwikkelmogelijkheden;
  • een individueel keuzebudget (IKB) ter waarde van 17,05% bovenop je salaris, dat je naar keuze kunt inzetten voor bijvoorbeeld extra verlof of salaris;
  • de ruimte om jouw optimale werk- en privébalans te vinden: Er zijn diverse voorzieningen mogelijk;
  • opname in het ABP-pensioenfonds en een maandelijkse bijdrage aan je zorgverzekering
  • deelname aan verschillende medewerkersnetwerken zoals JongDenHaag, een netwerk voor jonge en zich jong voelende medewerkers die de organisatie, stad en elkaar beter willen leren kennen. Iedere maand zijn er verschillende activiteiten;
  • en nog veel meer, bekijk onze overige arbeidsvoorwaarden .

De dienst SZW

De dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid(SZW) heeft ongeveer 4000 medewerkers (inclusief doelgroep collega's) in dienst en is verantwoordelijk voor de uitvoering van de Participatiewet (o.a. verstrekking bijstandsuitkeringen), Wet sociale werkvoorziening, de nieuwe Wet Inburgering, schuldhulpverlening en het gemeentelijk minimabeleid. De dienst SZW bestaat uit de directies Inkomen, Participatie en Voorzieningen (IPV), Den Haag Werkt (DHW) en Dienstverlening & Kwaliteit (D&K). SZW begeleidt burgers naar werk, biedt ondersteuning en voorzieningen om mee te doen in de samenleving en verstrekt financiële bijstand voor mensen met een laag inkomen.


De directie D&K ondersteunt SZW bij het optimaliseren en continu verbeteren van deze dienstverlening. Dit doet D&K door op strategisch, tactisch en operationeel niveau de lijn gevraagd en ongevraagd te adviseren en te ondersteunen op het gebied van klantreizen, klantfeedback en onderzoek, procesinrichting, leren & ontwikkelen en analyse.


De directie D&K bestaat uit de volgende afdelingen:

  • Processen & Analyse.
  • Dienstverlening, Klachten & Burgercommunicatie.
  • Leren & Ontwikkelen.
  • Audits & Contracten.
  • Bezwaar.

Voor meer informatie over de functie en de sollicitatieprocedure kun je contact opnemen met op telefoonnummer


Extra informatie

  • Wij nemen alleen sollicitaties in behandeling die binnenkomen via het platform Werken voor Den Haag ;
  • Het opvragen van referenties en een assessment is een onderdeel van de selectieprocedure;
  • Het aanvragen van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) maakt deel uit van de procedure.


Functie:manager dienstverlening sociaal domein
Startdatum:23-10-2023
Ervaring:Ervaren
Educatielevel:WO
Contracttype:Tijdelijk
Salaris:5309 – 6993
Uren per week:1 – 40

Heb je interesse in deze vacature en wil je graag op deze functie solliciteren? Neem dan contact op met Unknown via Unknown of Unknown. Of bezoek hun website Unknown.

Deel de vacature:

Redactie Den Haagkrant

Leuk dat je een van de recent geplaatste vacatures hebt geopend via de den-haagkrant. Hopelijk vind je een baan die bij je past en waar je gelukkig van wordt!

  1. Manager Dienstverlening Sociaal Domein Werken voor Den Haag 23-10-2023

Bekijk ook andere vacatures