Vacature Senior Adviseur

Senior Adviseur in s-Gravenhage

Senior Adviseur Handhavingsorganisatie

Ben jij de ervaren beleidsadviseur die zich thuis voelt in de dynamiek van zowel de uitvoeringsorganisatie als politieke omgeving?

Den Haag groeit en we moeten slim omgaan met de openbare ruimte die we hebben. Dat betekent dat we keuzes moeten maken zodat de stad een goede en veilige plek blijft om te wonen, te leven en te werken. (Duurzame) mobiliteit is daarbij een groot thema en parkeerbeleid een belangrijk instrument dat bijdraagt aan een bereikbare én leefbare stad. Parkeren is als domein sterk in ontwikkeling en kent de komende jaren grote organisatorische opgaven. Deze opgaven raken een groot deel van de inwoners van de stad en staan daarmee in de politieke schijnwerpers. Als voorbeeld: Den Haag heeft ongeveer 200.000 parkeerplaatsen op straat waarvan op dit moment ongeveer 100.000 plekken betaald parkeren zijn. In de komende jaren zijn we voornemens dit uit te breiden naar bijna 150.000 plekken. Ben je nieuwsgierig naar wat hier allemaal bij komt kijken?

Wij adviseren op het parkeerbeleid (richting collega's en onze wethouder), dragen zorg voor de goede invoering van betaald parkeren, beantwoorden vragen van Raadsleden over het onderwerp en zorgen we dat we regelmatig in gesprek zijn met bewoners en ondernemers zodat we weten wat er speelt in de stad.

Ook streven we naar het continu verbeteren en innoveren van onze interne processen en systemen met als doel een eenvoudig, effectief en makkelijk te begrijpen parkeersituatie/systeem voor zowel de inwoners van de stad als voor de collega's die binnen het domein werken.

Wat ga je doen?

De pijler Mobiliteit (& Parkeren), waar jij als Senior Adviseur Mobiliteit onderdeel van uit maakt, richt zich actief op de bovenstaande opgaven. Voor de HHO ben jij dan ook belangrijk omdat jij (samen met je collega's) zorgt voor:

  • Het uitwerken, vertalen en implementeren van gemeentelijk beleid en -visies op gebied van mobiliteit naar processen en werkinstructies voor de uitvoeringsafdelingen.
  • Je bewaakt de realisatie van de beleidsdoelen, en denkt en werkt mee aan o.a. parkeerregulering met tarieven, regels en richtlijnen. Dit vraagt om slimme oplossingen zoals: is het handig het parkeerregime van twee woonwijken samen te voegen of niet?
  • Je werkt mee aan/ initieert programma's, projecten en beleidsplannen (van/met andere afdelingen).
  • Je neemt deel aan project- en werkgroepen binnen en buiten de gemeente, waarbij jij met jouw kennis en expertise een inbreng levert namens de HHO of gemeente Den Haag. Denk bijvoorbeeld aan deelname aan het overkoepelend G4 overleg, aan werkgroepen van de Vexpan (platform voor parkeren in Nederland).
  • Je ziet ontwikkelingen/innovaties op gebied van handhaving - mobiliteit aankomen en je zorgt dat jijzelf of collega adviseurs zijn aangehaakt. Denk aan: wat betekent digitalisering i.r.t. parkeerautomaten; zijn die eigenlijk nog nodig in de toekomst?
  • Je schrijft notities op verschillende niveaus: voor wethouders, de directie, het managementteam en de operationele afdelingen. Ook zit je aan tafel bij de wethouder en adviseert hem of haar over de opties.
  • Je onderhoudt contacten met externe partijen, bewoners en ondernemers.
  • Je krijgt veel vrijheid en verantwoordelijkheid om je eigen werkzaamheden vorm te geven en de regie te pakken. Zo kun jij je eigen successen boeken!

Je gaat richting je werk. Thuis krijg je al een app van collega's dat ze graag nog je advies willen over een lastig onderwerp, heb je rond 13.00uur even tijd? Je komt aan bij de Loudonstraat en terwijl je het pand binnenkomt zie je een van onze elektrische scanauto's uitrijden. Je zwaait even naar ze. Op weg naar binnen kom je een groep boa's tegen die hun vesten aantrekken. Ze hebben vandaag een leuke actie in de stad. In de werkkamer van de afdeling aangekomen zie je slingers.. Er is een collega jarig, dat betekent vast taart. Met mooi weer kan dat op het dakterras.

Je begint de dag met de mails. Je beantwoording van schriftelijke vragen van de gemeenteraad zijn goedgekeurd en liggen bij de wethouder. Tegenwoordig gaat dit proces helemaal automatisch. Om 11.00 uur moet je op het stadhuis zijn voor een kort overleg met de wethouder. Hij heeft binnenkort een overleg met een grote organisatie over hun parkeerprobleem en hij wil alvast met je voorbespreken. Na de lunch adviseer je collega's over hun dilemma. Je bent de senior adviseur dus ze hopen dat je hen verder kunt helpen. In de middag heb je overleg met collega's van een andere afdeling van de Handhavingsorganisatie over de uitvoering van nieuw beleid: hoe gaan we dit in de praktijk oppakken. Eind van de middag komt er nog een spoedje binnen via de directie. De laatste zaken bekijk je vanaf je laptop op de bank thuis wel. Het was weer een goede dag.

Wat vragen wij?

Je hebt passie voor grootstedelijke vraagstukken en je gaat uitdagingen daarbij niet uit de weg. Je hebt een vlotte pen, vindt het leuk om te schrijven en bent in staat complexe vraagstukken van een ijzersterk antwoord te voorzien. Je bent inventief en genereert verschillende, soms originele ideeën en oplossingen.

Je krijgt energie als je anderen in beweging krijgt en inspireert om gemeentelijke wensen om te zetten in gedragen acties. Je kunt twee stappen vooruitdenken en je kunt zaken aan elkaar verbinden. Je bent in staat de complexe materie en bijbehorende oplossingsrichtingen op een eenvoudige en eenduidige manier te presenteren zodat het MT, directie en/of wethouder goede besluiten kan nemen.

Je houdt de actualiteit en politiek in de gaten en snapt de impact van maatschappelijke en/of politieke ontwikkelingen voor het werkveld. Je bent een netwerker, iemand die nieuwsgierig is en gemakkelijk contacten legt. Jij gaat voor de continuïteit in de relaties en bent duidelijk en constructief in de samenwerking. Je bent niet bang om je mening te geven, een mening die je overtuigend kunt onderbouwen.

Je schakelt makkelijk tussen verschillende denk- en werk niveaus en bent communicatief vaardig. Je voelt je thuis in omgeving met diverse, soms tegenstrijdige belangen en hebt plezier aan het effectief benutten van kansen voor de organisatie.

Verder vragen wij:

· HBO / WO werk- en denkniveau met minimaal 3 jaar relevante ervaring

· Kennis van en ervaring met beleid binnen de openbare ruimte en- of mobiliteit.

· Ervaring in een politiek-bestuurlijke organisatie.

· Gevoel voor humor!

· En bovenal: een teamspeler.

Wat bieden wij?

Een warm welkom in een hecht team van zo'n 35 collega's die elke dag met bevlogenheid en in een open sfeer met elkaar werken aan een mooi gezamenlijk doel: een concrete bijdrage aan de leefbaarheid van een bijzondere stad met direct impact op haar inwoners. Je krijgt volop ruimte om je ideeën en initiatieven te ventileren maar ook om jezelf te ontwikkelen.


Ook kun je rekenen op:

  • een 32 tot 36-urige werkweek met een salaris van minimaal €4.781,- en maximaal €6.470,- bruto per maand (schaal 12) op basis van een volledige (36-urige) werkweek.
  • een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd voor de duur van 12 maanden met de mogelijkheid tot verlenging of een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd;
  • 187,2 uur regulier verlof bij een volledig dienstverband van 36 uur;
  • een individueel keuzebudget (IKB) ter waarde van 17,05% boven op je salaris, dat je naar keuze kunt inzetten voor bijvoorbeeld extra verlof of salaris;
  • opname in het ABP-pensioenfonds met een gunstige pensioenregeling waarbij wij 70% van je pensioen betalen en een maandelijkse bijdrage aan de ziektekostenverzekering;
  • de ruimte om jouw optimale werk- en privébalans te vinden: je krijgt diverse voorzieningen (o.a. laptop en telefoon) en de mogelijkheid je werk daar te doen waar het op dat moment het beste past;
  • een thuiswerkvergoeding van €3,- netto per dag voor elke dag die je thuis werkt;
  • ruimte om compensatieverlof op te bouwen;
  • diverse opleidings- en ontwikkelmogelijkheden;
  • · en nog veel meer. Bekijk onze overige arbeidsvoorwaarden .

Wie zijn wij?

Binnen de Dienst Stadsbeheer is de Handhavingsorganisatie (HHO) verantwoordelijk voor de handhaving van de wet- en regelgeving in de openbare ruimte en het toezicht hierop. Er werken rond de 470 collega's. Het werkgebied van onze medewerkers is heel breed: we controleren op de grootste ergernissen van onze bewoners en bezoekers, bijvoorbeeld m.b.t. overlast, rommel op straat of foutparkeren. Daarnaast verlenen we vergunningen voor gebruik van de buitenruimte en parkeren. Door efficiënt samen te werken met collega's binnen de gemeente en daarbuiten, versterken we elkaar. Zo werk je direct mee aan het schoon, heel en leefbaar houden van de stad.

De HHO bestaat uit de afdelingen Operaties (denk aan de handhavers, boswachters en toezichthouders op straat), Markten (zoals de Haagse Markt), Vergunningen & Handhaving (denk aan terrasvergunningen), Bedrijfsondersteuning en de stafafdeling Uitvoeringsbeleid & Projecten (U&P). De afdeling U&P heeft twee belangrijke doelen namelijk 1) ervoor zorgen dat de collega's van de operationele afdelingen hun werk optimaal kunnen uitvoeren omdat de werkprocessen- en instructies helder zijn, én 2) het bestuur adviseren over uitvoeringsbeleid op gebied van parkeren (mobiliteit), leefbaarheid en ICT.

U&P is daarmee verantwoordelijk voor invoeringen, aanpassingen en handhaving rondom het betaald & vergund parkeren binnen de gemeente Den Haag. Ook is zij verantwoordelijk voor het initiëren en/of effectueren van wet- en regelgeving op gebied van Leefbaarheid (denk aan afval op straat, terrassen, verwaarloosde recreatievaartuigen, overlast door softdrugs, alcohol en lachgas, evenementen, drank- en horeca). Voor een bestendige en efficiënte organisatie is het noodzakelijk te innoveren en verbeteren op gebied van IT (denk aan de systemen waarmee vergunningen en handhavers werken). Als laatste, draagt zij zorg voor organisatieontwikkeling binnen de HHO. U&P is daarmee namens de HHO de verbindende schakel met andere gemeenteafdelingen/directies en partijen buiten de gemeente.



Functie:adviseur
Startdatum:25-10-2023
Ervaring:Ervaren
Educatielevel:HBO
Contracttype:Vast
Salaris:4781 – 4781
Uren per week:1 – 40

Heb je interesse in deze vacature en wil je graag op deze functie solliciteren? Neem dan contact op met Unknown via Unknown of Unknown. Of bezoek hun website Unknown.

Deel de vacature:

Redactie Den Haagkrant

Leuk dat je een van de recent geplaatste vacatures hebt geopend via de den-haagkrant. Hopelijk vind je een baan die bij je past en waar je gelukkig van wordt!

  1. Senior Adviseur Werken voor Den Haag 25-10-2023

Bekijk ook andere vacatures