Vacature Teammanager Handhaving & Fraude

Teammanager Handhaving & Fraude in s-Gravenhage

Teammanager Handhaving & Fraude

Ben jij die leidinggevende die de ons team van handhavers op de Participatiewet gaat aansturen en inspireren?

De afdeling Handhaving & Fraude is voortdurend in beweging. Wij houden toezicht op de correcte verstrekking van bijstandsuitkeringen in het kader van de Participatiewet. Daarnaast voeren wij onderzoek uit bij vermoedens van onrechtmatigheden en zorgen wij ervoor dat onterecht verstrekte gelden worden teruggevorderd.

Wat ga je doen?

In Den Haag ontvangen meer dan 32.000 inwoners inkomenshulp van de gemeente. We streven ernaar hen te helpen, waarbij we tegelijkertijd ervoor willen zorgen dat de geboden hulp rechtmatig is. Bij signalen van misbruik, zoals meldingen via de meldkamer, andere afdelingen, of uit eigen onderzoek, neemt het personeel van de afdeling Handhaving & Fraude passende maatregelen, variërend van een goed gesprek tot strafrechtelijk onderzoek, afhankelijk van de situatie.


Als leidinggevende geef je leiding aan een divers team van 20 tot 25 medewerkers en voer je dagelijks personeelsbeleid uit. Hierbij werk je aan de voortdurende ontwikkeling van zowel je team als de afdeling als geheel, met als doel het realiseren van de vastgestelde doelen in ons jaarplan. Je hebt de vaardigheid om medewerkers te begeleiden en te coachen, terwijl je hen voldoende ruimte en verantwoordelijkheid geeft. Je creëert een werkomgeving waarin medewerkers zich op hun gemak voelen en zich vrij voelen om zelfstandige beslissingen te nemen.


We zoeken een krachtige leidinggevende die bedreven is in verandermanagement en het team kan begeleiden bij de uitdagingen waar het voor staat. Die het vermogen heeft om een visie te formuleren en deze te vertalen naar het team. Samen met de twee andere teammanagers en de afdelingsmanager vorm je het managementteam van de afdeling. Met een constructief-kritische benadering draag je bij aan strategisch en tactisch denkwerk over de visie en koers van de afdeling. Je fungeert als een betrouwbare sparringpartner voor je collega-teammanagers, de afdelingsmanager en je eigen team.

Wat vragen wij?

Wij zijn opzoek naar een energieke en daadkrachtige leidinggevende met een sterk ontwikkeld gevoel voor de omgeving. Je hebt een analytische inslag en bent gefocust op het behalen van concrete resultaten. Daarnaast ben je bedreven in verandermanagement en ben je in staat het team te begeleiden bij de uitdagingen waar het voor staat. Je kunt een heldere visie formuleren en weet deze te vertalen naar de medewerkers. Je hebt het vermogen medewerkers te inspireren. Het behouden van overzicht en blijvende concentratie op resultaatgericht werken zijn kenmerkend voor jouw aanpak. Je bent proactief en hebt geen 9 tot 5 mentaliteit. Out-of-the-box denken en het tonen van lef zijn voor jou vanzelfsprekend.


Daarnaast beschik je over:

  • hbo werk- en denkniveau
  • minimaal 2 jaar ervaring in een vergelijkbare functie
  • affiniteit met handhaving en fraudebestrijding
  • Kennis van de participatiewet

Wat bieden wij?

  • een 36-urige werkweek met een salaris van minimaal €3.558,- en maximaal €5.247,- per maand (schaal 10) op basis van een volledige (36-urige) werkweek;
  • ruimte om compensatieverlof op te bouwen;
  • diverse opleidings- en ontwikkelmogelijkheden;
  • een individueel keuzebudget (IKB) ter waarde van 17,05% bovenop je salaris, dat je naar keuze kunt inzetten voor bijvoorbeeld extra verlof of salaris;
  • de ruimte om jouw optimale werk- en privébalans te vinden: Er zijn diverse voorzieningen mogelijk.
  • opname in het ABP-pensioenfonds en een maandelijkse bijdrage aan je zorgverzekering
  • deelname aan verschillende medewerkersnetwerken zoals JongDenHaag, een netwerk voor jonge en zich jong voelende medewerkers die de organisatie, stad en elkaar beter willen leren kennen. Iedere maand zijn er verschillende activiteiten;
  • en nog veel meer, bekijk onze overige arbeidsvoorwaarden .

Wie zijn wij?

De dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) heeft ongeveer 4000 medewerkers (inclusief doelgroep collega's) in dienst en is verantwoordelijk voor de uitvoering van de Participatiewet (o.a. verstrekking bijstandsuitkeringen), Wet sociale werkvoorziening, de nieuwe Wet Inburgering, schuldhulpverlening en het gemeentelijk minimabeleid. De dienst SZW bestaat uit de directies Inkomen, Participatie en Voorzieningen (IPV), Den Haag Werkt (DHW) en Dienstverlening & Kwaliteit (D&K). SZW begeleidt burgers naar werk, biedt ondersteuning en voorzieningen om mee te doen in de samenleving en verstrekt financiële bijstand voor mensen met een laag inkomen.


De afdeling Handhaving & Fraude heeft een bijzondere positie binnen de Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW), aangezien zij onafhankelijk onderzoek uitvoert naar cliënten van deze dienst. Binnen de afdeling worden zowel bestuursrechtelijke als strafrechtelijke onderzoeken uitgevoerd, en ook vindt de administratieve afhandeling van boetes plaats. De medewerkers van de afdeling Handhaving & Fraude werken nauw samen met andere afdelingen binnen de dienst, evenals met externe opsporingsinstanties en aan opsporing gerelateerde organisaties. De werkomgeving is positief en de sfeer is prettig. Het team bestaat uit diverse medewerkers, zowel jong als ervaren, met verschillende opleidingsachtergronden. Het is een dynamisch en divers team dat goed samenwerkt.


De afdeling is opgedeeld in drie teams, waarin verschillende specialisaties zijn vertegenwoordigd:

  • De meldkamer
  • Onderzoek naar meldingen van fraude en onregelmatigheden
  • De Poort (preventieve samenwerking met het team Inkomensverstrekking)
  • Consulenten HEIT
  • Consulenten die samenwerken met de Haagse Pandbrigade
  • Boeteteam
  • Verrekenaars

Dan kun je contact opnemen met , op telefoonnummer


Extra informatie

  • Als we onze nieuwe teammanager hebben gevonden sluit de vacature.
  • Het opvragen van referenties of een assessment kan een onderdeel zijn van de selectieprocedure.
  • Het aanvragen van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) is bij externe sollicitanten een onderdeel van de selectieprocedure.



Functie:teammanager handhaving & fraude
Startdatum:22-12-2023
Ervaring:Ervaren
Educatielevel:HBO
Contracttype:Vast
Salaris:3558 – 5247
Uren per week:1 – 40

Heb je interesse in deze vacature en wil je graag op deze functie solliciteren? Neem dan contact op met Unknown via Unknown of Unknown. Of bezoek hun website Unknown.

Deel de vacature:

Redactie Den Haagkrant

Leuk dat je een van de recent geplaatste vacatures hebt geopend via de den-haagkrant. Hopelijk vind je een baan die bij je past en waar je gelukkig van wordt!

  1. Teammanager Handhaving & Fraude Werken voor Den Haag 22-12-2023

Bekijk ook andere vacatures